Aventura! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Mieke Willemsen - WaarBenJij.nu Aventura! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Mieke Willemsen - WaarBenJij.nu

Aventura!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

09 Juni 2008 | Argentinië, Salta

Hallo allemaal!

Alweer een tijd geleden dat ik een berichtje schreef, maar geloof het of niet...ook hier gaat het leven inmiddels zijn gangetje.

Ik ben alweer over de helft van mijn stage hier en de tijd vliegt!
Het leuke van de stage is dat ik me steeds meer dokter begin te voelen. Nu is dat ook de bedoeling, aangezien ik nog maar 8 weken verwijderd ben van deze status. In het begin probeerde ik iedereen nog te corrigeren als ik aangesproken werd met "Hola doctora", maar inmiddels laat ik het me mooi aanleunen.
Na het werk op de verloskamers begon mijn stage op de afdeling "conjunta". De moeders worden standaard opgenomen na een bevalling en als alles goed is met de baby, dan liggen ze samen op de kamer. In het begin liet de arts me bijna niets doen en mocht ik over haar schouder meekijken. Aangezien ik een grote hekel heb aan passiviteit heb ik de volgende dag zoveel aan haar gevraagd dat het haar uiteindelijk makkelijker leek om me alles even goed uit te leggen. Vanaf toen hebben we het werk verdeeld en het eindigde ermee dat ik de zaalronde alleen deed, natuurlijk nog wel met supervisie.

Inmiddels ben ik verhuisd naar de afdeling Neonatolgie en draag ik de zorg voor twee kleine prematuurtjes, van 1100 en 1700 gram. Vooral de kleinste lijkt zo kwetsbaar dat ik bang ben dat hij breekt als ik hem aanraak. De arts die me nu begeleid gooit me wel meteen in het diepe en het is leuk om alles zelf uit te mogen "dokteren".
Als het even rustig is, ga ik toch weer terug naar de verloskamers en inmiddels ben ik omgedoopt tot "la reina de la sala de partos". Het blijft geweldig spannend om een geboorte mee te maken!

Gelukkig kan ik het ook heel goed vinden met het medische team. Zoals ik al eerder schreef hebben ze ruim de tijd om mate te drinken en te kletsen. We hebben dan ook veel tijd om de verschillen tussen Nederland en Argentinië te bespreken en verwoedde discussies of Ruud Gullit nu wel of geen homo is (dat denkt iedereen hier!).

Als ik trouwens zeg dat ik hier ben om mijn Spaans te verbeteren, barst iedereen in lachen uit. Het Salteense accent is ook echt best wel anders dan het Spaans dat ik geleerd heb. Ook heb ik mijn woordenschat uitgebreid met een aantal termen die niet in het woordenboek terug te vinden zijn, haha!
Het gaat me hoe dan ook steeds makkelijker af om met de familie van de baby te praten. Laatst heb ik zowaar uitgelegd wat een "open ductus" was en ze leek me nog te begrijpen ook. Mijn Spaans kan nog echt wel wat verbetering gebruiken, maar het is fijn om te merken dat ik niet meer alleen over het weer kan praten.
Laatst vroeg een patiënt aan me of ik uit Peru kwam, omdat ik zo'n Peruaans accent had...juist!

Daarnaast blijft een opvallend Argentijns fenomeen de Argentijnse man en dan vooral hun niet aflatende interesse voor vrouwen.
Een aantal voorbeelden:
* Laatst zat ik rood aangelopen, zwetend en buiten adem op mijn spinning fiets, toen de instructeur even langs kwam om te vertellen hoe mooi ik wel niet was...haha, sure!
* In het ziekenhuis loopt iemand rond die alle foute versiertrucs beheerst. Een aantal gevleugelde uitspraken: "Ik zou je graag twaalf rozen geven, maar ik geef je er elf, want jij bent de twaalfde roos", "Je ogen zijn net als sterren", "God mist vast een Engel in de hemel". Hij vindt het heel zielig voor ons Nederlandse vrouwen dat onze mannen niet zulke dingen zeggen. Uit beleefdheid zeg ik maar niet dat Nederlandse vrouwen om een teiltje vragen, mochten ze op die manier aangesproken worden.
* Ik verdenk de mannelijke Gynaecologen ervan een weddenschap te hebben afgesloten wie het eerst met me uit kan gaan. In één week hebben ze me alledrie uitgenodigd om een kijkje te nemen in hun privékliniek en een etentje als afsluiter. Vriendelijk bedankt!

Natuurlijk geniet ik ook uitgebreid van de vrije tijd die ik heb. Twee weken geleden ben ik gaan mountainbiken. Heel toevallig waren er twee andere Nederlandse meiden die ook wel weer even wilden fietsen. We begonnen op 3300 meter hoogte en zijn toen begonnen aan een 60 km lange afdaling. Helaas was het erg nevelig waardoor we tot 2000 meter nauwelijks van het uitzicht konden genieten...en de weg ook moeilijk zichtbaar was. Gelukkig was het vooral afdalen, want de twee kleine heuveltjes die we tijdens de tocht moesten beklimmen, zorgden ervoor dat ik totaal buiten adem was. Het was een superleuke dag en ik kon gelukkig ook weer eens lekker Nederlands praten!

Vorige week was ik door een aantal Geneeskunde studenten uitgenodigd op een asado (bbq). Om tien uur waren ze nog bezig om he vlees te zouten en ik denk dat we rond half twaalf begonnen met eten. Na het eten werd een gitaar tevoorschijn gehaald en hebben we (ehh..ze!) tot diep in de nacht gezongen, echt geweldig!

Gisteren bereikte mijn avontuurlijke uitspattingen een hoogtepunt! Ik ben namelijk gaan parapenten! Ik was het al weken van plan, maar helaas waren de weersomstandigheden steeds niet ideaal. Gisteren was het dan eindelijk zover en vreemd genoeg was ik niet eens zo zenuwachtig. Het idee is dat je samen met een instructeur van een berg af rent, met parachute natuurlijk. Op een bepaald moment raken je voeten de grond niet meer en dan....vlieg je, woooooooooeeehoeeeee! We hebben in het totaal 30 min boven de heuvels van Salta gecirkeld, met een fantastisch uitzicht. Ik vond het totaal niet eng en alleen maar ontzettend geweldig! 100% zeker dat ik dat nog een keer ga doen!

Dan nog een laatste nieuwtje: ik moet mijn visum verlengen en de leukste manier om dat te doen is om op vakantie te gaan. Ik ga een weekje naar Bolivia en hoop daar een vriend van me uit Spanje te ontmoeten, die voor vrijwilligerswerk in Peru zit. Voor alle Maastrichtenaren is het een oude bekende, Ignacio! Ik zal hem de groeten van jullie doen!

Alle foto's staan weer op http://miekewillemsen.mijnalbums.nl/, nieuwe albums zijn "Salinas, Humahuaca, Purmamarca", "Parapenten" en ook in "Ziekenhuis" staan nog een aantal nieuwe foto's.

Tot de volgende keer, xxx Mieke


  • 09 Juni 2008 - 17:25

    Kiri:

    De eerste die een berichtje plaatst dit keer, wat een eer.. En wat een verhalen weer, leuk dat je het nog steeds zo naar je zin hebt en ook steeds meer mag en kan doen! En wat gaaf van t parapenten, ik heb dat ook eens gedaan toen ik in oostenrijk was.. echt super! Veel plezier in bolivia, ik ga weer tentamens leren haha..Liefs kiri

  • 09 Juni 2008 - 17:29

    Sandra:

    Ha doctora,
    al met M'tricht aan het skypen? dat parapenten klinkt echt geweldig en lekker bbq-en. Hier zitten we midden in het EK-virus waar zowat heel Nederland mee is aangestoken. Vanavond weer voor de buis, ben maar heel realistisch geweest en 1-0 voor italie ingezet, kan ik nog wat geld verdienen ;)
    veel plezier!
    Liefs, Sandra

  • 09 Juni 2008 - 17:52

    Sandra:

    Ha doctora,
    al met M'tricht aan het skypen? dat parapenten klinkt echt geweldig en lekker bbq-en. Hier zitten we midden in het EK-virus waar zowat heel Nederland mee is aangestoken. Vanavond weer voor de buis, ben maar heel realistisch geweest en 1-0 voor italie ingezet, kan ik nog wat geld verdienen ;)
    veel plezier!
    Liefs, Sandra

  • 09 Juni 2008 - 22:11

    Jasper:

    Mieke, leuk verhaal weer en heb enorme bewondering voor wat je aan het doen bent.

    Waar ik de Nigeriaan aan bier help, leid jij geboorten en daarmee nieuw leven op aarde in Argentinie;
    baas boven baas!

    Geniet nog van de 2e helft van je verblijf in Argentinie, voor mij zit het er bijna weer op en ik wens je veel plezier als Ciel en Coen op bezoek komen!

    x Jasper

  • 10 Juni 2008 - 09:09

    Janneke:

    Hai Mieke!
    Helaas kan ik je albums niet openen, maar wat een avonturen! Geniet ervan!
    Hier is alles prima, vandaag ontdekt dat gelukkig niet alle ziekenhuizen in indonesie is slechte staat zijn :)
    Liefs en dikke kus Janneke

  • 10 Juni 2008 - 09:33

    Reno:

    Fly fly through the sky... nu weet je pas wat ik bedoel. Ga je nu wel een keer mee??

    Liefs, reno

  • 10 Juni 2008 - 09:41

    Reno:

    Fly fly through the sky... nu weet je pas wat ik bedoel. Ga je nu wel een keer mee??

    Liefs, reno

  • 10 Juni 2008 - 15:19

    Lieke Smits:

    He Mieke,

    Klinkt weer goed zeg! (Ok, bij een stuk had ik inderdaad een teiltje nodig...). Waarschijnlijk heb je het al gehoord, maar we hebben gisteren met 3-0 van Italië gewonnen :-)Geniet er nog van daar, maar dat zal wel lukken!

    Veel groeten uit het Haagsche, liefs Lieke

  • 10 Juni 2008 - 20:00

    Mama:

    Ha "Roosje"

    Weer heerlijk om die mooie verhalen van je te lezen. Ik begin zo langzamerhand het ergste te vrezen voor de samenstelling van het reisprogramma met ons samen!

    Liefs xxx mamma

  • 10 Juni 2008 - 20:37

    Papa:

    Lieve Mieke,
    .............vliegen als een vogel door de lucht....
    Geweldig dat je dat zo ontspannen beleefd hebt.

    Voor wie het fotoalbum niet geopend krijgt...;verwijder de komma aan het eind van http:enzovoort.

    Mieke, als je vrijdag belt, ben ik niet thuis, maar mama wel. Bij deze een goede week gewenst in Bolivia (zie eventueel artikel over Bolivia in de Volkskrant van gisteren: Volkskrant google: archief, laatste week, €1,15).

    En de wedstrijd was geweldig!!!

    Hou je haaks, liefs papa

  • 11 Juni 2008 - 07:38

    Rosa:

    Ha lieverd!

    Na het zien van de foto's van het parapenten ben ik helemaal overgehaald hoor. Ik wil ook zo'n sexy outfit aan! ;)

    Kus

  • 25 Juni 2008 - 19:56

    Fleur:

    Hee!!

    Gaaf allemaal hoor!! Vooral dat parapenten...heel cool! Echt leuk dat daar zoveel vette dingen te doen zijn!
    Over 11 dagen komt taco naar Ghana, ja..ik tel af!!

    Veel plezier nog!

    kus Fleur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Salta

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Februari 2014

Ushuaia, fin del mundo!

13 Februari 2014

Patagonië

24 Januari 2014

Salta: muy buenas recuerdas!

18 Januari 2014

Buenos Aires: no vegetariano!

11 Januari 2014

Argentinië deel II
Mieke

Actief sinds 27 Juli 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 39096

Voorgaande reizen:

07 Maart 2008 - 21 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: