Weekje met papa en mama - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Mieke Willemsen - WaarBenJij.nu Weekje met papa en mama - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Mieke Willemsen - WaarBenJij.nu

Weekje met papa en mama

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

27 Juli 2008 | Argentinië, Salta

Time flies when you’re having fun, zover is wel duidelijk! Papa en mama zijn inmiddels alweer een ruime week hier en de tijd is echt omgevlogen! Dat kwam misschien ook omdat de reisleider een druk en efficiënt reisschema in elkaar geknutseld had, wat regelmatig het commentaar opleverde “dat ze geen 25 meer waren” (de reden waarom ik het parapenten, raften, mountainbiken en paardrijden niet in het programma had opgenomen!).

De eerste avond hadden we direct een feestje ter ere van “El dia del amigo”, een dag om je vrienden eens extra in het zonnetje te zetten. Het was een leuke gelegenheid om een eerste indruk te krijgen van de mensen met wie ik werk. Tijdens het eten probeerden ze papa en mama duidelijk te maken dat ik me vreselijk misdragen had op het feestje met de strippers, maar aangezien ik als tolk fungeerde kon ik vertalen wat ik wilde.
Papa heeft ook meteen zijn eerste coca-blaadjes gegeten en Fernet Branca met cola gedronken, hetgeen mijn collega’s zo bijzonder vonden dat hij meteen op de foto werd gezet.

De eerste grote reis was naar Cachi, een dorpje in de bergen ten westen van Salta. Gelukkig was het mooi weer, waardoor we een fantastisch uitzicht hadden over de bergen. We zaten in een busje met een heleboel Argentijnen en al snel ontstonden de gesprekken over “la Máxima”, onze toekomstige koningin. Het was een erg gezellige dag en papa en mama konden meteen kennis maken met de Argentijnse hartelijkheid.

De dagen daarna hebben we een auto gehuurd om naar Cafayate te gaan, dé wijnstreek van Salta. Na een spectaculaire tocht door, wederom, de bergen kwamen we aan in Cafayate, waar we maar meteen een bodega hebben opgezocht. De volgende dag via de Inca ruines van Quilmes naar Tafi del Valle gereden, een schitterende tocht door een steeds veranderend en verlaten landschap. De weg terug naar Salta was zo makkelijk nog niet met een aantal flinke bergpassen en ’s avonds kwamen we moe maar voldaan terug.

Op woensdag moest ik een dagje werken en mochten papa en mama even “uitrusten” bij een groot meer hier in de buurt. Maar eerst stond er nog een rondleiding door het ziekenhuis op het programma. Papa en mama hadden stroopwafels en Wilhelmina pepermuntjes meegenomen en vooral de stroopwafels vielen erg in de smaak. Het was ontzettend leuk om hen aan alle mensen voor te stellen met wie ik de laatste maanden gewerkt heb. Het was voor papa en mama wel even wennen om met iedereen zoenen uit te wisselen, zowel bij aankomst als bij het weggaan. Leuk om te zien hoe iedereen enthousiast reageerde op hun komst!

Op donderdag en vrijdag zijn we naar Iruya geweest. We hadden enorm geluk dat er geen andere mensen meegingen, waardoor we een privé-chauffeur hadden. Niet veel toeristen krijgen de kans om dit dorpje, dat verscholen ligt in de bergen, te zien. De laatste 60 km duren ruim twee en half uur, wat genoeg zegt over de kwaliteit van de route. De weg ernaar toe leidt ook langs de dopjes Purmamarca en Humahuaca, waar ik al eens eerder geweest was. Enorm toeristisch, maar we hadden mooi de kans om wat souvenirs in te slaan. Mama heeft een knalroze tafelkleed gekocht en als wraak kocht papa een lelijke poncho, die hij op zondag wil gaan dragen. Ik kan me de cultuurshock in Gassel al helemaal voorstellen!
Het laatste stuk naar Iruya ging dus over een smal weggetje met steile afgronden, waardoor papa twee en half uur zijn adem in heeft gehouden. Mama en ik konden wel gelukkig wel genieten van het uitzicht en rond vijf uur 's middags kwamen we in het dorpje aan. Nét op tijd om het dorpje nog in het zonlicht te zien, want door de hoge bergen wordt het vroeg donker en ijskoud! ’s Avonds stortte de reisleider ook een beetje in en zijn we lekker vroeg naar bed gegaan. De volgende ochtend weer helemaal uitgerust nog door het dorpje gelopen. Ik noem Gassel wel eens "the middle of nowhere", maar dat beschouw ik van nu af aan als een bruisende metropool.
Bizar om te zien hoe mensen zó afgezonderd kunnen leven. Ook papa en mama vielen de twee kanten van Argentinië erg op. Het leven in de stad is erg modern, bijna Westers, maar zodra je de stad uitrijdt zie je een totaal andere wereld.

De afgelopen twee dagen hebben we rustig aangedaan in Salta. Nog wel even het verjaardagsfeestje van Julia meegepikt, wat erg gezellig was. Nu is helaas de laatste avond samen alweer aangebroken. Wat mij betreft had het nog wel wat langer mogen duren en het afscheid valt dan ook een beetje zwaar. Gelukkig krijg ik over drie weken alweer nieuw Nederlands bezoek, van de twee Rosa's en dan kan de échte reis beginnen!

Veel liefs Mieke

• 28 Juli 2008 - 12:10

Fleur:

Hee Miek!

Leuk dat je het zo fijn hebt gehad met je ouders. Ik zit een beetje de tijd te doden totdat ik naar het vliegveld kan...heb zoveel zin om weer lekker naar huis te gaan!
    Ben je over 3 weken klaar met je stage? Dan lekker rondreizen!

kus Fleur

• 28 Juli 2008 - 19:11

Sandra:

Ha Miek,
    Wat een mooie en ruige omgeving, heb je goed op de foto gezet! ;) Leuk dat je dit met je ouders gezien hebt en dat ze eens meemaakte hoe het is in Salta en het ziekenhuis.
    Ben benieuwd wat je straks tijdens de 'echte' reis nog allemaal gaat zien!
    veel liefs Sandra

• 28 Juli 2008 - 19:55

Mirjam:

Wat een mooi verslag en wat een prachtige foto's van de week met je ouders.
    Wat zullen ze genoten hebben en jij ook!

veel liefs, Mirjam.

• 29 Juli 2008 - 08:28

Helene En Kim:

Hallo Mieke,
    Veel plezier deze weekjes met je vader en moeder. Doe ze de groeten van ons allemaal. Leuk het berichtje zo te lezen.
    Helene en Kim collega's van je moeder

• 29 Juli 2008 - 13:09

Marlies:

Mieke, wat een mooi reis verhaal heb je geschreven. Wel bijzonder hé, dat je zo met je ouders hebt kunnen reizen door de omgeving van salta. Jij van harte sterkte de laatste weken in het ziekenhuis, begrijp ik.
    Adios!!
    Liefs van mij.

• 29 Juli 2008 - 17:58

Lia:

he lieverd,
    wat een avonturen weer!! fijn dat t leuk was met papa en mama!!! de ladies komen er idd ook alweer bijna aan, ben heel jaloers!!! zit nu in chicago op congres, gister praatje gehad voor megazaal, supereng maar ging goed, dus wel kick ;) lief, moeten snel weer skype date plannen!!!

hele dikke knuffels

• 30 Juli 2008 - 13:16

Lonneke:

Leuk om je verhaal weer te lezen Mieke, en leuk dat je je ouders hebt kunnen laten zien hoe je daar leeft em dat zij door de Argentijnen ook zo gastvrij ontvangen werden! Klinkt alsof jullie met z'n drieen heerlijk genoten hebben, en wat een mooie foto's weer! Ceciel en Coen; zal voor jullie wel een cultuuromslag zijn, terug in NL, alhoewel Gassel dus voortaan een bruisende metropool is ;)
    Besos

• 01 Augustus 2008 - 16:59

Ceciel En Coen:

Gisterenavond zijn we veilig en wel in Gassel aangekomen. Joep heeft ons in Nijmegen van de trein gehaald en tot laat in de nacht hebben we in de tuin onze verhalen aan hem kunnen doen. Kees vermaakt zich ondertussen uitstekend in Hongarije.

Na Salta hadden we nog twee volle dagen in Buenos Aires (Schone Lucht)met o.m. een geweldige tangoshow-avond.
    De schone lucht en rust in Gassel is werkelijk een cultuuromslag(reactie op Lonneke)en het vele onkruid in de moestuin was een shock.
    Bij onze afwezigheid zijn er vijf geitjes geboren. Dat wordt met kerstmis, als Mieke weer thuis is, een asodo van geitenvlees.

Wij kijken terug op een indrukwekkende vakantie. Heel bijzonder was het voor ons om - in het echt - te zien hoe makkelijk en vanzelfsprekend Mieke zich als allochtoon begeeft onder de Argentijnen; zowel in huis bij Julia, in het ziekenhuis, in winkels, op straat, in taxi's.
    En maar kussen. Coen is wel door 40 vrouwen gezoend en Ceciel ook nog eens door evenzoveel mannen.

Het afscheid viel wederzijds zwaar.
    Mieke kan nu haast niet meer wachten op de komst van Rosa en Rosa.

Mieke, nogmaals bedankt voor je geweldige inzet om ons veel van het land en de mensen te laten zien en ons te laten proeven van het Zuid-Amerikaanse eten en drinken.

Groeten Ceciel en Coen

• 01 Augustus 2008 - 22:03

Ceciel En Coen:

.....en ons te laten genieten van de muziek.....

Vanavond bij een vuurtje de stilte van Gassel verruild met de geweldige muziek van Los Del Rio. Het is de cd die we kochten bij de (spreek uit) penja (= restaurant met muziek). We herkende ook de liedjes, die de vier mannen er speelden. Prachtig! We waren weer even bij Mieke in Argentinië.

Ceciel en Coen

• 02 Augustus 2008 - 15:16

Ronald En Toos:

Net zelf terug uit Frankrijk waar we op de terugweg Hans, Eva en Femke hebben opgepikt, zijn we natuurlijk vreselijk nieuwsgierig naar het bezoek van Coen en Ceciel aan jou.
    Coen in en poncho zien we nog niet echt voor ons. Geweldig om dit samen mee te maken. Uiteraard zullen we Coen en Ceciel nog even bellen. Trouwens heel bijzonder dat jullie het dorpje in de bergen konden bezichtigen.

Veel liefs uit de Montana Hollanda. (Utrechtse Heuvelrug)

• 03 Augustus 2008 - 11:48

Joep:

Hey Zusje,

De poncho is al in gebruik... Probeer het te visualiseren: papa in een poncho met alleen een onderbroek.... spreek je snel weer.

Kus

• 14 Augustus 2008 - 16:20

Maria Ten Hacken:

hoi mieke, goed bezig jij trots op je zie ik je eind van het jaar om je te feliciteren? muchos bijous...maria uit delft

• 01 September 2008 - 19:40

Hans:

lieve Mieke, wij zijn geen trouwe schrijvers naar jou toe. Wel grote fans. Via verhalen van Coen, Ceciel en je trotse oma plus de (ontroerende) verhalen op je web worden we op de hoogte gehouden. Ik vind het ongelofelijk knap en moedig wat jij allemaal presteert. Je doet het toch maar. Volgende week gaan we naar Gasselt.Dan zullen we de laatste berichten wel horen. Met ons gaat het goed. We beginnen meer uitvliegende kinderen te krijgen ( Loesie en Eva)maar dat is normaal. Kunnen we al een beetje wennen als zij ook wereldburgers worden zoals jij . Nogmaals, Mieke we denken met regelmaat aan je
    Kus van ons allemaal
    liefs hans