In de voetsporen van de Inca´s....Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Mieke Willemsen - WaarBenJij.nu In de voetsporen van de Inca´s....Machu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Mieke Willemsen - WaarBenJij.nu

In de voetsporen van de Inca´s....Machu Picchu

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mieke

10 September 2008 | Peru, Cusco

Hola!

Onze gezamelijke reis is letterlijk met een hoogtepunt geëindigd...de Machu Picchu in Peru!

De Machu Picchu (Oude Berg) is rond 1460 gebouwd door de Inca´s en tijdens de Spaanse bezetting halsoverkop door hen verlaten. De stad bleef bij de lokale bevolking bekend, maar is nooit door de Spanjaarden ontdekt. Pas aan het begin van de 20e eeuw is de Machu Picchu door de Amerikaanse ontdekkingsreiziger Hiram Bingham weer op de kaart gezet en is in de loop van de tijd uitgegroeid tot dé toeristische bestemming van Peru.

Om toch een beetje een authentiek tintje aan ons bezoek aan dit Wereldwonder te geven, hebben we in de voetsporen van de Inca´s de vier dagen durende Inca Trail gelopen.
In een groep van negen mensen (7 Nederlanders, 2 Spanjaarden) zijn we op vrijdag begonnen aan een 40 km lange tocht. De eerste dag was goed te doen, met een mooie tocht over een vrijwel vlakke weg.
Aan het eind van de middag kwamen we aan in ons kamp, waar we na het eten meteen naar bed werden gestuurd...om acht uur wel te verstaan.
Die rust konden we goed gebruiken want de tweede dag was écht killing.
Om zeven uur zijn we begonnen met lopen en we zouden al vroeg in de middag op ons nieuwe kamp aangekomen, qua uren zou het dus wel meevallen! Het enige probleem was dat er een berg van meer dan 2000 m hoog tussen de twee kampen in stond, die nog even beklommen moest worden...De combinatie van het lange wandelen zonder goede pauze en de hoogte (zuurstofgebrek!) deed bij mij 200 m voor de top even het licht uit, maar dankzij een vastbesloten gids en het luide gejoel van de eerst aangekomenen heb ook ik de top bereikt. Na nog anderhalf uur afdalen stond er weer een heerlijke lunch op ons te wachten, die daarna vloeiend overliep in het avondeten en toen was het al weer bedtijd.

De derde dag bestond voornamelijk uit afdalen en is ook de dag met de meeste archeologische plekken. De route is sowieso geweldig: na eerst dagen door de bergen getrokken te hebben, belandt je op de derde dag in het regenwoud met veel verschillende planten en dieren. Door het vele afdalen voelen je longen gelukkig niet meer als twee boterhamzakjes, maar je benen voel je des te meer!
Helemaal moe maar voldaan kwamen we aan het eind van de dag aan op ons laatste kamp, waar ons ook een warme douche in het vooruitzicht was gesteld, een godsgeschenk na al drie dagen in dezelfde kleren te hebben gelopen, gezweet en geslapen. Helaas was het de koudste warmste douche van ons leven, maar toch! De laatste avond was ook het moment om de dragers en de gidsen te bedanken. Ongelofelijk hoe zij alles (tenten, eten, gastoestellen) op die lange reis op hun rug mee hebben gesleept en zo ontzettend lekker hebben weten te koken, diep respect.

Op de laatste dag moesten we om vier uur opstaan en zijn we om vijf uur begonnen aan de tocht naar de Machu Picchu. Ook al werd van te voren gezegd dat het geen wedstrijd was, de laatste loodjes werden toch in een razend tempo afgelegd. Rond 8 uur ´s ochtends kwamen we bezweet, moe en helemaal kapot aan, maar oh, het gevoel dat je krijgt als de Machu Picchu van onder het wolkendek vandaan komt is onbeschrijflijk en onvergetelijk. In een roes hebben we de Machu Picchu bezocht en bewonderd en pas ´s avonds in de trein terug naar Cusco, kijkend naar de genomen foto´s, kwam het besef...we zijn er écht geweest!

Gisteren hebben we onszelf getrakteerd op een sauna, massage en een jacuzzi, in een poging ons weer een beetje vrouwelijk te voelen na al dat geploeter. Vandaag zijn de Roosjes weer aan de terugreis begonnen! Was natuurlijk niet makkelijk, maar veel tijd om te "treuren" heb ik niet. Vrijdag staat er alweer een vierdaagse jungletrip op het programma en daarna ga ik via Arrequipa naar Lima, om dit land weer te verlaten en te beginnen aan een nieuw avontuur...Brazilië! Binnenkort meer dus.

Veel liefs Mieke

Foto´s op http://www.miekewillemsen.mijnalbums.nl/ (check die bepakking!!!!)

• 11 September 2008 - 08:02

Eva, Rosa Zus:

Wauw diep respect voor jullie dat jullie de incatrail gedaan hebben en waanzinnig mooie foto's! groetjes Eva

• 11 September 2008 - 13:51

De Roosjes:

Het was echt FANTASTISCH!!! Hele dikke kus vanuit Lima

• 11 September 2008 - 15:57

Lonneke:

Dat klinkt als heel indrukwekkend, en zwaar, maar vooral... mooi, de foto's zeggen genoeg, wow!
    Veel plzier in Brasil!
    Beijo (om in t Braziliaans (Portugees) te blijven ;) )

• 11 September 2008 - 21:46

Henk:

De weg van de Dwarsdijk is hier ook opgebroken en dan moeten we afstappen en daarna moeten we de hele reis naar het dorp en de winkel van Koerkamp omrijen langs Vekemans nou dan weet uw het wel mevrouw Mieke, het is hier ook net als de Macho Picho, en dat allemaal met die voet in het gips van buurman. Maar uw hebt het wel heel goed gedouched lezen wij daar wordt sterk van.

groeten van Henk

• 12 September 2008 - 10:49

Frans (oom):

Ik volg je avonturen al een tijdje en geniet van de prachtige foto's en verhalen. Ik ben benieuwd naar de volgende aflevering.
    Groeten, Frans

• 14 September 2008 - 19:44

Desiree:

Mieke, prachtige foto's indrukwekkend reisverslag, ik wou dat ik er bij was..
    Lieve groeten: Desiree, mama Fleur.

• 16 September 2008 - 15:19

Janneke:

Hai Miek!

Tjezus wat een verhaal en wat een foto's! Echt prachtig! Ik ben benieuwd wat je allemaal nog te wachten ataat daar, maar zo te lezen geniet je met volle teugen. mag ik niet eventjes bij je op bezoek komen? ;)
    haha maar hier in NL gaat alles ook gezellig zijn gangetje..
    tot snel bij je volgende berichtje!
    Liefs Janneke